jc - ansvar eller ej?

Har funderat på detta med hästar och bilar på samma vägar många gånger. Majoritet släpper inte ens på gaspedalen då de ser en häst, och jag har lagt märkte till att det ofta är medelålders som håller kvar.
Många brukar säga tvärt om, men ofta är det ungdomarna som saktar ner och gammelfolket, med det senaste nämnda brukar ju köra sakta endå ;)
Jag har som sagt en väldigt trafiksäker häst, men olyckor händer endå. Många tycker väl att man kan hålla sig borta från vägarna men jag och min häst har ju lika stor rätt att vara där.
Jag är noggrann med att ALLTID hälsa/tacka då någon saktar ner, och ska vi vända på det hela så "hatar" jag även dom som inte tackar då man faktiskt gör det. Framför allt om man har en nervig häst anser jag att man ska vara noga med att visa sin uppskattning om bilisten saktar ner.
Vad jag förstår är det alltid bilisten som har ansvar om det händer någonting, vilket såklart kan vara olyckligt i vissa fall då saker kan hända endå.
Kommunala färdmedel, bussar i detta fall är också väldigt dåliga på att sakta ner. De glor på en som om de lika gärna skulle vilja köra över en och funderar inte ens på att sakta in. Inte då dom jag mött.
Men lastbilar är betydligt duktigare och försöka minska farten lite iaf, och dessutom är de trevliga och hälsar alltid tillbaka då man vinkar eller nickar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu