från början

nu tänkte jag visa er några år tillbaka i tiden, från min första ponny till  min nuvarande häst!

det började när jag var 3 år, 1997. då fick jag min första ponny Näsvallens Biggan "Bella" som var en shettlandsponny.



Bella var dräktig när vi köpte henne så bara några månader senare så fick hon ett föl som vi döpte till High Fork Buckaro. Honom sålde vi dock som unghäst till en annan ida som äger honom än idag!

(BILD LÅNAD AV IDA LINDBERG)

(1999) Tiden gick och på gården fanns även andra hästar, alltså carinas araber. Vi hade en arabhingst vid namn Morio som stod i en enskild hage. Men min lilla shettis smet in i hans hage.. och så blev min älskade High Fork Manolito till. Han vart en så kallad sharab, shettis och arab. Han var mitt lilla stjärnskott, världens finaste ponny. Honom hade jag till januari 2010 då jag hade tränat honom till tävlings form men fick ej tävla pga min ålder så fick han flytta till en flicka i lövånger.




Innan Manne blev såld så började jag rida en ponny åt en kompis. (jag hade henne på foder) Hon var en korsningsponny som hette Ibiza. Riktigt trevlig ponny var hon, jag tävlade henne några gånger i både hoppning och dressyr. Men så bestämde sig sofia (ibizas ägare) för att sälja henne till en tjej i boden.



När Ibiza hade flyttat så började jag rida en av våra egna hästar  (början på 2010), La Bombina (arabiskt fullblod) helt klart den finaste hästen att titta på. Men skenet bedrar tyvärr, hon var och är fortfarande en lömsk och oberäknelig ponny. Ena dagen kan hon vara en ängel och den andra rena helvettet. Som ni kanske kan ana så gick allt bra till en början. Hon skötte sig riktigt fint men sedan började jag flyga med tätare mellanrum och sen kom dagen då jag fick mig en riktig fulfärd och då fick jag inte rida henne längre.



När jag slutade rida bombina så började jag rida våran gamle herre Wirex istället även han arab. Han är en riktig klippa. Snäll som tusan och tycker att det mesta med lite fart är jätte roligt! Jag red och tränade honom och även han vart riktigt riktigt fin. Men när vi var på topp så fick han bekymmer med en hovböld som inte ville ge sig så han blev ståendes i 1 år utan förbättring. (2010-2011) Han har än idag problem efter det där..



Under tiden wirex var dålig så började jag rida våran tredje och sista häst som även hon är arab, Pantera. Henne hade jag på skolan (Naturbruks). Hon var en mycket speciell ponny det krävdes mycket bestämd men vänlig hantering av henne. Vissa på skolan blev bitna av henne och hon klarade inte heller av de andra hästarna som stod bredvid i hagen så hon stegrade, kastade sig och sparkade mot de andra när jag tog ut henne i hagen så tillslut orkade jag inte med henne längre så hon fick flytta hem igen. Hon är nu såld som avelssto till Marita!



När jag skickade hem Pantera så hade jag ingen häst på ett tag, men tiden gick och jag fastnade mer och mer för en av skolans hästar Aktiv Natur som jag nu faktiskt äger idag! Vi tränar dressyr och hoppning nu och siktar på att ta oss ut på någon liten tävling till våren! ÄLSKADE HÄST♥








Kommentarer
Postat av: Sara - Mamma till Nova

Hoppas du haft en bra helg? :D

2012-02-05 @ 18:46:40
URL: http://frokenkalmar.blogg.se/
Postat av: Sara - Mamma till Nova

Nja jag ha bara tillbringat min dag med dottern. Mycket lek och bus ute. (Eller mormor har lekt och jag ha tagit kort) Merän så ha inte hänt. :-P

Händer ikväll?

2012-02-05 @ 22:36:27
URL: http://frokenkalmar.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Sv: Då får vi hoppas att de hjälper Lobos hovar oxå! :)

2012-02-06 @ 09:45:33
URL: http://jennanlarsson.blogg.se/
Postat av: Issa

JaG har haft biggans dotter, belinda (kallades åxå Bella haha) på foder under 2006 :-)

2012-03-08 @ 17:52:04
URL: http://kattissa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu