vintertips!

eftersom att IDA inte uppdaterar sin blogg så tänkte jag göra det åt henne och komma med lite vintertips så här i den värsta kylan!
Vi som har hästar har dem ju oxå om det är -35 grader och då krävs nästan mer "omskötsel".
Lite tips då:
♥ Använd mycket kläder, lager på lager. Själv har jag 2 par underställ både byxor och tröja, en tjocktröja, dunväst, mjukisbyxor, ett par sockar som är till för att hålla värme samt tjocksockar. Över det har jag en go-overall, vinterskor, mössa, fingervantar och ett par riktigt rejäla vantar över. Faktum är att det kan faktiskt bli varmt när man är igång då!
Se till att täcka hästen lagom, för det ger inte att lägga på typ 5 lager täcken. Bättre att köpa ordentliga. Själv har jag nu när det är såhär kallt ett innetäcke med hals+ett riktigt tjockt vintertäcke med hals. Under nätterna (vi ha kallstall) har min häst innetäcket med hals+ett thermoinnetäcke över.
Jag är väldigt noggrann med att hästen får vara utan täcke ett tag(typ borstar osv) för att pälsen ska få andas, samt att täcka om några gånger per dag så det inte glider bakåt eller liknande.
Ansträng inte hästen så mycket, tycker i alla fall jag. Man känner ju själv hur jobbigt det är att andas i denna kyla och tänk då på hästarna som har större lungor att fylla. Jag gör inget annat än att skritta om det är över -20 ungefär. Under dessa riktigt kallperioder promenerar jag mycket för att det blir iskallt att bara sitta och skritta, då håller man värmen bättre genom att gå!
Se till att hästarna får mycket vatten, eftersom de ofta blir väldigt törstiga när det är såhär kallt. Gärna ljummet vatten är bra.
Öka hö-givan, det är väl det viktigaste tycker jag. Om inte hästarna har fri tillgång, så se till att öka på rejält ju kallare det blir. Det tar mycket energi att hålla värmen. Under dessa riktiga kalldagar har jag ökat med ca 7 kg hö/dag.
Varsogod ni tappra personer som fortfarande kikar in här trots att IDA inte uppdaterar. Så tänkte att jag får väl ta tag i saken själv. På återseende kanske ;)
finis IDA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu