jc - mark-hantering

Något som jag lärde mig att uppskatta vikten av då jag fick Sam var hur man hanterar hästen på marken. Hur stor respekt den har för en då man går bredvid och om den stannar då en själv stannar.
Sam var ju rätt svår att fånga i hagen första tiden, så jag fick liksom "leka fast honom". Jag var ute varje dag och lekte följa John, något han tyckte var jätte spännande. Ibland fångade jag honom då det gick, och ibland lät jag han bara nosa mig i ryggen innan jag gick därifrån.
Sam var huvudskygg och gillade inte då man skulle på med grimman, så då han rymde så var det bara jag som kunde fånga honom, och då på samma sätt som i hagen. Jag gick upp framför honom och sen följde han med mig in i stallet/hagen.
Det är först under den tiden jag haft honom som jag verkligen lagt ner tid och oerhört mycket timmar på just den kontakten, vi har tränat på att stanna, gå, backa, svänga och lite andra lite mer "tänkade" övningar. Bland annat att ha en långt grimskaft, hästen ska stå till och man går runt bakdelen och grimskaften ligger typ ovanför haserna. Då får hästen själv klura ut att den måste göra en vändning för att komma ut. Inget jag gjorde i början eftersom då kände jag mig inte säker på att han skulle kunna göra det utan att drabbas av panik.
Jag har aldrig använt mig av godis i några av övningarna (som typ är grunder egentligen=stopp, start & sväng). Jag har alltid varit nogrann med att han INTE ska ha kroppskontakt med mig och jag har mest använt rösten, samt någon klapp då och då. Naturligtvis klappar jag på honom men de gånger jag verkligen tränar så försöker jag ha så lite kroppskontakt som möjligt. Han ska vända åt höger resp. vänster så fort jag vänder och då ska han vinkla huvudet så det inte tar i mig. Vilket han gör.
Jag har även lärt honom vissa signaler och det syns verkligen vad han lyssnar på. Om han står i öppningen i boxen exempel och jag vill att han ska backa så petar jag bara en gång i sidan eller säger "psst" så backar han. Om man vill att han skulle flytta på sig så petar jag lite längre bak och om man istället trycker så tryckar han emot. Så kanske det inte ska vara, men jag vill ha så små hänvisningar som möjligt. Om han är i sina egna värld och inte reagerar puttar jag såklart lite på han för att få fokus och då trycker han ju inte tillbaka.
Sam är verkligen som en liten hund och det tänker jag jobba stenhårt med att få min nästa häst att vara också. Däremot tror jag att det har med personlighet att göra, jag tror INTE att alla hästar är lika följande och kontaktsökande, precis som vissa människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu